Radio Free Europe/Radio Liberty

Yhdysvaltojen rahoittama eurooppalainen radiokanava
(Ohjattu sivulta Radio Free Europe)

Radio Free Europe/Radio Liberty eli RFE/RL on Yhdysvaltain kongressin rahoittama radio- ja viestintäorganisaatio.[1] Se lähettää ohjelmaa Itä- ja Kaakkois-Euroopassa, Venäjällä, Kaukasiassa, Lähi-idässä sekä Keski- ja Lounais-Aasiassa yhteensä 27 kielellä, ja sillä on yli 37,2 miljoonaa kuulijaa (radio, internet ja televisio).[2] RFE/RL:n tavoite on ”edistää demokraattisia arvoja ja instituutioita kertomalla uutisia maissa, joissa vapaa lehdistö on hallinnon tukahduttama tai vasta kehitysasteella”.[3]

Radio Free Europe/Radio Liberty
Yritysmuoto yksityinen ja voittoatavoittelematon
Perustettu 1973
Toimitusjohtaja Jamie Fly
Kotipaikka Tšekki Praha, Tšekki
Toiminta-alue maailmanlaajuinen
Toimiala radio- ja uutispalvelut
Henkilöstö 623
Omistaja U.S. Agency for Global Media
Kotisivu https://www.rferl.org

RFE/RL:n omistaa U.S. Agency for Global Media -niminen itsenäinen liittovaltion virasto. Radioasema saa myös rahoituksensa tämän viraston kautta rahoituksensa, joka puolestaan tulee Yhdysvaltain kongressilta.[4][5]

Historia

muokkaa

National Committee for a Free Europe perustettiin vuonna 1949 New Yorkissa, ja RFE oli tämän organisaation viestintäosasto. Päämaja perustettiin vuonna 1950 Müncheniin, ja ensimmäinen lyhytaaltolähetys suunnattiin 4. heinäkuuta 1950 Tšekkoslovakiaan. Lisäksi lähetyksiä suunnattiin myös muihin Neuvostoliiton satelliittivaltioihin kuten Unkariin, Romaniaan ja Puolaan. Pian lähetyksiä oli useisiin neuvostotasavaltoihin yhteensä 15 eri kielellä.[6] Kanava oli vuoteen 1971 saakka osa CIA:n psykologisen sodankäynnin kampanjaa rautaesiripun taakse.[1] Radio Libertyn perusti American Committee for the Liberation of the Peoples of Russia -niminen antikommunistinen organisaatio vuonna 1951. RFE ja RL fuusioitiin vuonna 1976.[7]

Radio Liberty suuntasi ohjelmansa Neuvostoliiton alueelle, ja lähetyskielinä olivat venäjän lisäksi muutkin maassa puhutut kielet. Neuvostoliiton lähetykset aloitettiin tammikuussa 1956.[8] Radio Free Europe suuntasi ohjelmansa Neuvostoliiton satelliittivaltioihin Itä-Euroopassa ja vuodesta 1985 lähtien myös Baltian maihin, ja ohjelmat olivat kohdemaan kielellä. Lähetyksiä varten oli rakennettu voimakkaita lähettimiä Länsi-Eurooppaan Saksaan, Portugaliin ja Espanjaan sekä myös Taiwaniin.

Neuvostoliitto ja sen satelliittivaltiot suorittivat laajamittaista radiohäirintää estääkseen läntisten radioasemien kuuntelun. Radiohäirintä lopetettiin vuonna 1988. Lisäksi Radio Free Europen ja Radio Libertyn palveluksessa olleita henkilöitä on kuollut epätavallisesti. Kuuluisin tapaus lienee toisinajattelija Georgi Markovin murha Lontoossa vuonna 1978. Markov myrkytettiin pistämällä sateenvarjolla hänen elimistöönsä myrkyllistä ainetta.[1]

Euroopan ulkopuolella

muokkaa

Neuvostoliiton hajottua kanavien toiminta on supistunut ja levittäytynyt Lähi-itään ja Keski-Aasiaan sekä Venäjälle että Lounais-Aasiaan.[1] Vuoden 2008 aikana kanava joutui supistamaan toimintaansa edelleen, tällä kertaa Yhdysvaltain dollarin heikkenemisen vuoksi, mikä leikkasi voimakkaasti sen budjettia.

Vuonna 1998 RFE/RL aloitti lähetykset Irakissa nimellä Radio Free Iraq. Vuonna 2015 se yhdistyi Radio Sawan kanssa ja RFI:n viimeinen lähetys kuultiin 31. heinäkuuta.[9] Vuonna 2009 Tšekin tiedusteluviranomaiset kertoivat vuonna 2000 tehneensä tyhjäksi Saddam Hussein määräämän hyökkäyksen RFE/RL:n Irakin toimistoa kohtaan.[10]

Vuonna 2010 radioasema aloitti paštunkieliset lähetykset Pakistanissa nimellä Radio Mashaal. Tavoitteena oli deradikalisoida potentiaalisia terroristeja sekä informoida paikallisia mm. naiskysymyksissä sekä ennaltaehkäisevän terveydenhuollon saralla. Lähetykset alkoivat tammikuussa, ja kanava toteutettiin yhteistyössä Voice of American kanssa.[11]

Toiminta nykyään

muokkaa

RFE/RL on pidättäytynyt alkuperäisessä tehtävässään, eli tuottanut uutisia ja radio-ohjelmaa, joka kohdennetaan sellaisiin maihin, joiden lehdistönvapaustilanne on kyseenalainen. Vuonna 2014 RFE/RL aloitti yhdessä Voice of American kanssa uuden venäjänkielisen ohjelman nimeltä Nykyaika (ven. Настоящее время, Nastojaštše vremja), jonka tarkoitus on lähettää faktapohjaisia uutisia venäjänkielisille alueille.[12]

2010-luvulla radioasema on aloittanut uudelleen lähetykset sellaisilla alueilla, joissa demokratian kehitys uhkasi ottaa takapakkia. Tällaisia maita ovat mm. Romania ja Bulgaria, joissa lähetykset alkoivat uudelleen tammikuussa 2019, sekä Unkari, jonne RFE/RL teki paluun syyskuussa 2020.[13][14][15]

Tammikuun 2022 lopussa, ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, RFE/RL:lla oli Ukrainassa noin 200 toimittajaa. Toimintaa oltiin lisätty Ukrainassa jo Krimin miehityksen jälkeen vuonna 2014.[16]

RFE/RL on rekisteröity voittoatavoittelemattomaksi korporaatioksi ja sen päämaja sijaitsee Prahassa. Lisäksi sillä on sivukonttoreita 17 eri maassa.[2] Vuonna 2021 RFE/RL:n budjetti oli 124,3 miljoonaa dollaria.[3] Helmikuusta 2021 lähtien radioaseman toimitusjohtajana on toiminut Jamie Fly.[17]

Viranomaisten vastareaktioita

muokkaa

Vuonna 2017 Venäjä määräsi RFE/RL:n, ja Voice of American, rekisteröitymään ulkomaiseksi agentiksi.[18] Radioasema kieltäytyi tästä ja toukokuussa 2021 Venäjän viranomaiset uhkasivat asemaa ratsialla, koska sillä oli maksamattomia sakkoja 2,4 miljoonan dollarin edestä.[19]

Heinäkuussa 2021 Valko-Venäjän viranomaiset ratsasivat RFE/RL:n toimiston Minskissä. Syynä oli viranomaisten mukaan presidentti Aljaksandr Lukašenkaa vastustavien mielenosoitusten rahoittaminen.[20]

Lähetykset eri kielillä

muokkaa

Nykyiset

muokkaa

Lähde:[21]

Lakkautetut

muokkaa
Kieli Aloittanut Lopettanut
tšekki 4. heinäkuuta 1950 1. tammikuuta 1993
slovakki 4. heinäkuuta 1950 4. tammikuuta 1993
puola 4. elokuuta 1950 31. joulukuuta 1994
albania 1. kesäkuuta 1951 1952
adygen 18. maaliskuuta 1953 1970-luku
inguuši 18. maaliskuuta 1953 1970-luku
karatšai-balkari 18. maaliskuuta 1953 1970-luku
osseetti 18. maaliskuuta 1953 1970-luku
avaari 18. maaliskuuta 1953
3. huhtikuuta 2002
1970-luku
31. toukokuuta 2016
ruteeni 1954 1955
karakalpak 1960-luku 1970-luku
uiguuri lokakuuta 1966 15. helmikuuta 1979
liettua 16. helmikuuta 1975 31. tammikuuta 2004
latvia 5. heinäkuuta 1975 31. tammikuuta 2004
latgali 5. heinäkuuta 1975 31. tammikuuta 2004
viro 1975 31. tammikuuta 2004
tšekki 1. tammikuuta 1993 31. tammikuuta 2004
slovakki 4. tammikuuta 1993 31. tammikuuta 2004
kroaatti 31. tammikuuta 1994 syyskuu 2018
puola 1. tammikuuta 1995 1997
tšekki 1. tammikuuta 1995 30. syyskuuta 2002
arabia 30. lokakuuta 1998 31. heinäkuuta 2015
persia 30. lokakuuta 1998 1. joulukuuta 2002
venäjä (Latvia) helmikuu 2001 31. tammikuuta 2004
kabardia 3. huhtikuuta 2002 31. toukokuuta 2016
Lähde:[22]

Galleria

muokkaa

Katso myös

muokkaa

Lähteet

muokkaa
  1. a b c d Radio Free Europe Encyclopædia Britannica. Viitattu 26.1.2020. (englanniksi)
  2. a b Radio Free Europe / Radio Liberty 2022. USAGM. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  3. a b About Us 2022. Radio Free Europe/Radio Liberty. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  4. Frequently Asked Questions RFE/RL. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  5. Radio Free Europe and Radio Liberty USAGov. 2023. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  6. History RFE/RL. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  7. Radio Free Europe and Radio Liberty 2022. Wilson Center. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  8. Mobilizing the Airwaves: The Challenges to the Voice of America and RFE/RL 13.11.1981. The Heritage Foundation. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  9. Radio Free Iraq signs off after 17 years of service USAGM. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  10. Czechs Reveal Iraqi Plot To Attack RFE/RL RadioFreeEurope/RadioLiberty. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  11. RFE/RL Launches Radio Station in Pakistan's Pashtun Heartland RFE/RL. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  12. New TV Show Brings 'Facts, not Lies,' to Russian Speakers RFE/RL. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  13. Romania Wakes Up To RFE/RL RFE/RL. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  14. RFE/RL Returns To Bulgaria RFE/RL. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  15. RFE/RL Relaunches Operations In Hungary Amid Drop In Media Freedom RadioFreeEurope/RadioLiberty. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  16. US Radio Free Europe/Radio Liberty sets out to break Russian 'propaganda wall' The Economic Times. 29.1.2022. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  17. Jamie Fly Wilson Center. 2023. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  18. Russia designates Radio Free Europe and Voice of America as 'foreign agents' Reuters. 5.12.2017. Viitattu 30.4.2022. (englanniksi)
  19. Kremlin bears down on Moscow bureau of US-funded radio station the Guardian. 5.5.2021. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  20. Belarus conducts new raids on journalists and rights activists Reuters. 16.7.2021. Viitattu 18.1.2023. (englanniksi)
  21. History pressroom.rferl.org.
  22. Our History Radio Free Europe/Radio Liberty. Viitattu 17.5.2024. (englanniksi)

Aiheesta muualla

muokkaa