Avaa päävalikko

Koha Ditore ("Päivittäinen aika") on kosovolainen päivittäin ilmestyvä albaniankielinen sanomalehti[1]. Sitä julkaisee Koha Group[2]. Päätoimittajana on vuodesta 2004 toiminut Agron Bajrami[3]. Index Kosovan mukaan Koha oli vuonna 2015 Kosovon laajalevikkisin sanomalehti[4].

Koha Ditore
Koha-Ditore-Logo.png
Lyhenne Koha
Lehtityyppi sanomalehti
Julkaisija Kosovo Grupl KOHA, SH.p.k
Levikki 10 600
Perustettu 1997
Päätoimittaja Agron Bajrami (2004–)
Sitoutuneisuus sitoutumaton
Kotipaikkakunta Priština
Kotimaa Kosovo
Sivukoko broad sheet
Ilmestymistiheys 7 päivänä viikossa
Kieli albania
Aiheesta muualla
Kotisivu

Koha Ditoren omistajat omistavat myös yksityisen kosovolaisen televisiokanavan KTV:n[5].

Toimittajat ilman rajoja -järjestön mukaan Koha Ditore oli vuonna 2010 Kosovon riippumattomimpia sanomalehtiä. Se teki usein tutkivaa journalismia hallituksen korruptiosta.[6]

HistoriaMuokkaa

Politiikan kommentaattori Veton Surroi perusti aikakauslehti Kohan ("Aika") vuonna 1992[1]. Vuonna 1996 syttyi Kosovon sota. 31. maaliskuuta 1997 lehti alkoi ilmestyä päivittäisenä sanomalehtenä[3]. Open Society Institute tuki sijoitusta[7].

2. maaliskuuta 1998 poliisi pahoinpiteli mielenosoituksessa olleita albanialaistoimittajia: päätoimittaja Surroita ja toimittaja Agron Bajramia sekä tunkeutui toimitukseen ja pahoinpiteli toimittajia, jotka suojelivat pakolaisia sisällä. 19 elokuuta poliisi tunkeutui erään lehden kirjeenvaihtajan asuntoon vieden dokumentteja, artikkeleita, puhelinnumeroita ja kaukokirjoittimen. Poliisiasemalla poliisit käskivät toimittajaa lähtemään toiseen kaupunkiin neuvottelemaan Kosovon vapautusarmeijan kanssa erään siepatun etnisen serbihenkilön vapauttamisesta, ja pahoinpitelivät häntä, kun hän kieltäytyi.[8]

Bajramista tuli lehden varapäätoimittaja tammikuussa 1999[3].

25. maaliskuuta 1999 poliisi ratsasi toimituksen, tappoi ovivahdin ja pahoinpiteli sekä vangitsi lehteä avustaneen ihmisoikeusasianajajan ja kaksi hänen poikaansa. Surroi alkoi piilotella.[9] Poliisi lakkautti Koha Ditoren[7]. Huhtikuussa lehden toimitus evakuoitui Makedoniaan, jossa lehteä julkaistiin. Toimitus palasi Prištinaan samana vuonna sodan päätyttyä.[3] Lehden julkaisemista tukivat Kosovossa toimivat ulkomaisten lahjoittajat.[7] Vuodesta 2000 lähtien Koha on julkaissut laajasti uutisia salakuljetuksesta ja korruptiosta[10].

Vuonna 2004 Surroi siirtyi politiikkaan perustamalla ORA-puolueen, jolloin hänen siskonsa Flaka Surroi siirtyi lehden ja sitä julkaisevan Koha Groupin omistajaksi.[1][7] Syyskuussa päätoimittajana aloitti Agron Bajrami[3].

Index Kosovan ja Gallup Internationalin vuonna 2006 tekemän mielipidetiedustelun mukaan Koha oli Kosovon luetuin sanomalehti, sitä seuraavina Kosova Sot ja Zëri[11].

Vuonna 2010 lehdellä oli 200 työntekijää. Keskimääräinen sivumäärä oli vuonna 2010 kasvanut 48:aan vuoden 2003 noin 24:stä sivusta. Mainosten sivumäärä kasvoi aiemmasta noin 20 %:sta.[10]

Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin haastattelema Kohan toimittaja kertoi saaneensa vuonna 2011 tappouhkauksen hallituksen neuvonantajana ja yliopiston tiedekuntajohtajana toimineelta henkilöltä, kun hän oli julkaissut artikkelin lahjusten ottamisesta. Syytteet rikoksesta luettiin vasta kaksi vuotta myöhemmin ja vuonna 2014 uhri ei ollut vielä päässyt todistamaan oikeudessa. Hän kertoi raportoineensa poliisille tuloksetta 15 uhkauksesta.[12]

LähteetMuokkaa

  1. a b c Koha Ditore VoxEurop.eu. Viitattu 6.2.2018. (englanniksi)
  2. Oulun yliopiston kirjasto: Koha Ditore oula.finna.fi. 6.2.2018. Viitattu 6.2.2018.
  3. a b c d e Belgrade Security Forum :: Agron Bajrami 2014.belgradeforum.org. Viitattu 6.2.2018. (englanniksi)
  4. Media Sustainability Index 2017 (s. 54 (PDF:n sivu 75)) 2017. USAID.
  5. Vastaus kirjalliseen kysymykseen - Keinottelijat ja roistot Kosovossa - E-2531/2003 www.europarl.europa.eu. 2.10.2003. Viitattu 6.2.2018.
  6. Independent newspaper’s founder endangered by “Serbian spy” smear | Reporters without borders RSF. 14.5.2010 (päivitetty 20.1.2016). Toimittajat ilman rajoja. Viitattu 7.2.2018. (ranskaksi)
  7. a b c d Media integrity report: Media ownership and financing in Kosovo SouthEastEuropean MediaObservatory. 30.11.2015. Viitattu 6.2.2018. (englanniksi)
  8. Heike Krieger: The Kosovo Conflict and International Law: An Analytical Documentation 1974-1999, s. s. 106. Cambridge University Press, 2001-07-12. ISBN 9780521800716. Teoksen verkkoversio (viitattu 7.2.2018). en
  9. Albanian journalists go into hiding as foreign media expelled from Pristina - IFEX IFEX. 26.3.1999. Viitattu 7.2.2018. (englanniksi)
  10. a b Miftari, N. (2014): Dangerous liaisons: Democratization, press freedom and government influence (Order No. 3618785).. (s. 61 (henkilökunta), s. 62 (v. 2000-), s. 63 (sivumäärästä)) Social Science Premium Collection. (1530422468), Toukokuu 2014.
  11. Article: Kosovo poll shows Koha Ditore most read newspaper, RTK most … BBC Monitoring International Reports (archive.is). 25.9.2006 (arkistossa 2012-07-16). Financial Times Ltd. Viitattu 7.2.2018.
  12. A Difficult Profession - Media Freedom Under Attack in the Western Balkans (s. 23 (PDF 27)) Heinäkuu 2015. Human Rights Watch.