Telesur (esp. sur, "etelä") on latinalaisamerikkalainen televisiokanava, joka aloitti toimintansa heinäkuussa 2005. Sen kotipaikka on Venezuelan pääkaupunki Caracas.[1] Vasemmistoa edustava presidentti Hugo Chávez halusi luoda kanavasta kilpailijan yhdysvaltalaiselle CNN:lle, joka on ollut hallitseva televisiokanava Etelä-Amerikassa. Telesurin avajaisissa Venezuelan viestintäministeri Andrés Izarra kutsui uutta kanavaa ”anti-imperialistiseksi aloitteeksi kulttuuri-imperialismia vastaan". Oman ilmoituksensa mukaan kanava tekee uutisia "Latinalaisen Amerikan perspektiivistä".[2]

Telesur
Kanavan logo
Kanavan logo
Lähetykset alkoivat 2005
Omistaja SiBCI
Kieli espanja, englanti
Näkyvyysalue maailmanlaajuinen
Pääkonttori Venezuela Caracas, Venezuela
Kotisivu https://www.telesurtv.net

AlkuvaiheetMuokkaa

Telesur aloitti lähetykset 24. kesäkuuta 2005, joka oli eteläamerikkalaisen vapaustaistelijan, Simón Bolívarin, 222-vuotissyntymäpäivä.[3] Kesällä 2005 kanava tarjosi päivittäin ohjelmaa noin neljän tunnin ajan. Sisältönä olivat uutiset, dokumentit ja eteläamerikkalaiset elokuvat. On kuitenkin luvattu, että kanava lähettäisi ohjelmaa kokopäiväisesti syksystä 2005 lähtien. Uutisoinnissa on ollut havaittavissa vasemmistolainen Chávezia myötäilevä ennakkoasenne varsinkin Venezuelaa koskevassa sisällössä.[2]

Kipinäksi Telesurin perustamiselle on toisinaan mainittu Al Jazeeran menestys, josta Telesur haki inspiraatiota. Alkuvaiheessa Telesurin suurimmaksi haasteeksi katsottiin olevan se, että Etelä-Amerikan mediamarkkinat olivat melko kyllästetyt ja maanosan väestöstä vain 5 % seurasi valtio-omisteisia televisiokanavia.[4]

Englanninkieliset lähetykset aloitettiin vuonna 2014.[5]

Omistajat ja riippumattomuusMuokkaa

Kanavan alkuperäiset omistajat olivat Venezuelan, Kuuban, Nicaraguan, Argentiinan, Bolivian ja Uruguayn hallitukset. Suurimman osan rahoituksesta hoiti kuitenkin Chávezin hallitus Venezuelassa.[4]

Telesurin osakkeista 51 prosenttia on Venezuelan valtion omistuksessa. Argentiinan osuus kanavayhtiön osakkeista on 20 prosenttia, Kuuban 19 ja Uruguayn 10 prosenttia. Myös nämä maat osallistuvat Telesurin ohjelmatarjonnan tuottamiseen ja logistiikan järjestämiseen. Lisäksi Venezuela on tukenut kanavaa 10 miljoonan dollarin edestä ja antanut tekniikkaa sen käyttöön.

Vuonna 2016 Argentiina lakkasi sponsoroimasta kanavaa, koska maan vastavalittu presidentti Mauricio Macri kyseenalaisti Venezuelan ihmisoikeustilanteen. Vastavetona Telesur syytti Macrin hallintoa sensuurista.[5] Uruguay lakkasi sponsoroimasta kanavaa vuonna 2020, kun maan uusi hallitus päätti pitää maan poliittisiin ideologioihin perustuvien liittojen ulkopuolella.[6]

Yhdysvalloissa Telesur-kanavahankkeen seurauksena saatiin edustajainhuoneessa läpi lakiehdotus, jossa mainitaan Yhdysvaltojen ryhtyvän lähettämään Venezuelaan omia ”objektiivisia radio- ja televisio-ohjelmiaan”. Telesurin puolestaan väitettiin olevan antiamerikkalainen.[4]

LehdetMuokkaa

"Telesur saattaa selättää CNN:n ykköslähteenä" (Journalisti 5.8.2005)

Aiheesta muuallaMuokkaa

 
Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Telesur.

LähteetMuokkaa

  1. Contact 2022. telesurenglish.net. Viitattu 28.4.2022. (englanniksi)
  2. a b Stephen Cushion, Justin Lewis: The Rise of 24-hour News Television: Global Perspectives. Peter Lang, 2010. ISBN 978-1-4331-0776-4. Teoksen verkkoversio (viitattu 28.4.2022). (englanniksi)
  3. Javier Noya: New Propaganda: The Public Diplomacy of the Authoritarian Regimes in China and Venezuela Real Instituto Elcano. Viitattu 28.4.2022. (englanniksi)
  4. a b c Telesur: The Al-Jazeera Of Latin America Forbes. Viitattu 28.4.2022. (englanniksi)
  5. a b Argentina pulling out of Venezuela's sponsored Telesur TV network MercoPress. Viitattu 28.4.2022. (englanniksi)
  6. Uruguay se retira de Telesur y del Banco del Sur El Observador. 13.3.2020. Viitattu 28.4.2022. (espanjaksi)