tut.by on vuonna 2000 käynnistetty valkovenäläinen internetportaali, verkkokauppa ja uutisportaali. Tämän Valko-Venäjän suurimman ja suosituimman portaalin[4] taustaorganisaatio on rajavastuuyhtiö OOO TUT BAI Media. Tämä on puolestaan perustajansa Juri Zisserin (ven. Юрий Зиссер) hallitseman unitaariyritys UP Nadežnyje programmyn (ven. УП «Надежные программы») yhtiö.[1][2][5]

tut.by
Тут бай лого.png
Yritysmuoto rajavastuuyhtiö (OOO TUT BAI Media)[1]
Perustettu 2000
Perustaja Juri Zisser, Kirill Vološin[2]
Lakkautettu suljettu 18.5.2021[3]
Toimitusjohtaja Aleksandr Tšejan (OOO TUT BAI Media)[2]
Avainhenkilöt mm. uutisten päätoimittaja Marina Zolotova (tut.by), pääjohtaja Ljudmila Tšekina (UP Nadežnyje programmy)[2]
Kotipaikka ul. V. Horužei 1a, 6. etaž, 220005 Minsk,  Valko-Venäjä[1]
Toimiala internet-palvelut
Tuotteet verkkoportaali, verkkouutiset, verkkokauppa, internetmainonta, webhosting- ja webosoitepalvelut
Emoyhtiö UP Nadežnyje programmy (ven. УП «Надежные программы»)
Omistaja UP Nadežnyje programmy
Kotisivu tut.by

Toukokuussa 2021 Valko-Venäjän hallinto sulki muun muassa valtionjohtoa arvostelleista laajoista mielenosoituksista raportoineen tut.by-portaalin jälleen kerran. Portaalin toimittajia oli jo tätä ennen vangittu.[3] Ihmisoikeusjärjestö Vjasna luokitteli tut.by portaalin vangittuja johtohenkilöitä ja toimittajia poliittisiksi vangeiksi.[4]

LähteetMuokkaa

  1. a b c Obštšaja informatsija OOO TUT BAI Media, tutby.com. Viitattu 8.2.2014. (venäjäksi)
  2. a b c d Rukovodstvo OOO TUT BAI Media, tutby.com. Viitattu 9.2.2014. (venäjäksi)
  3. a b Valko-Venäjän poliisi sulki maan suurimman itsenäisen uutissivuston 18.5.2021. yleisradio, yle.fi. Viitattu 24.5.2021. (suomeksi)
  4. a b TUT.BY employees are political prisoners 25.5.2021. Vjasna, spring96.org. Viitattu 1.6.2021. (englanniksi)
  5. Yuriy Zisser, Founder of tut.by portal belarusforjournalists.info. Viitattu 9.2.2014. (englanniksi)

Aiheesta muuallaMuokkaa