Avaa päävalikko
Roy Thomson

Roy Herbert Thomson eli Lord Thomson of Fleet (5. kesäkuuta 18944. elokuuta 1976) oli kanadalainen sanomalehdenkustantaja, josta tuli yksi huomattavimmista hahmoista Lontoon Fleet Streetin sanomalehtipiireissä.[1]

Torontolaisen parturin poika Roy Thomson myi nuorena radiovastaanottimia Kanadan Ontariossa ja sai idean perustaa oma radioasema, jotta radionostajilla olisi enemmän kuunneltavaa kuin huonosti kuuluvat asemat rajan takana Yhdysvalloissa. Hän sai selville, että läheisellä Abitibi Paper -yhtiön paperitehtaalla North Bayssä on hallussaan käyttämätön radiolähetyslupa, joka hänen onnistui vuokrata käyttöönsä vuodeksi yhdellä dollarilla. Radioasema alkoi menestyä ja pian hän perusti asemat myös Timminsiin ja Kirkland Lakeen, jotka 1930-luvun lamasta huolimatta olivat menestyviä kaupunkeja kultaesiintymiensä ansiosta.[2]

Timminsin radioaseman alakerrassa oli käyttämättömäksi jäänyt lakkautetun Timmins Citizen -sanomalehden painokone, jonka Thomson sai halvalla omistukseensa. Hän perusti ensimmäisen sanomalehtensä, jonka nimeksi tuli The Paper. Lehti ilmestyi aluksi kerran viikossa, sitten muutaman kerran kunnes 1935 muuttui seitsenpäiväiseksi. Kanadan radioyhtiö (nykyinen CBC) tiukensi radiotoimilupien myöntämistä niin, ettei samalle henkilölle enää sallittu useita toimilupia. Tästä syystä Thomson päättikin keskittyä sanomalehtibisnekseen, joka ei ollut luvanvaraista toimintaa.[2]

Thompson perusti yhteisyrityksen lehdenkustantaja Rupert Daviesin kanssa, joka halusi laajentua radiotoimintaan. He perustivat Peterborough’n ja Kingstonin kaupunkeihin uudet radioasemat, jotka pian saivat haltuunsa myös televisiotoimiluvat.[2]

Näiden medioiden tuotolla Thomson alkoi hankkia omistukseensa yhä enemmän sanoma- ja aikakauslehtiyhtiöitä vähitellen ympäri maailmaa. Pian hän omisti tusinan verran tv-asemia ympäri maailmaa, ja totesi pian kasvavan televisiotoiminnan olevan ”kuin lupa painaa rahaa”. Yksi tärkeimmistä televisioasemista oli Skotlannin Glasgow’ssa sijainnut Scottish Television. Sen johtamiseksi Thomson päätti muuttaa Skotlantiin vuonna 1953 ja osti siellä pian myös arvostetun The Scotsman -sanomalehden. Vuonna 1959 hänen lehti-imperiuminsa alkoi kasvaa, kun hän osti Kemsley-ryhmän lehdet, tärkeimpänä niistä The Sunday Times.[1] Vuonna 1967 hän osti arvovaltaisen The Times -sanomalehden Astorin perheeltä ja yhdisti nämä kaksi lehteä yhtiöksi Times Newspapers.[3][2]

Suurimmillaan Thomsonin lehti-imperiumiin kuului noin 200 lehteä Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Vauraudestaan huolimatta hän eli huomaamattomasti Lontoossa ja kulki töihin Fleet Streetille metrolla. 1970-luvulla hän sijoitti J. Paul Gettyn kanssa menestyksellisesti Pohjanmeren öljynporaustoimintaan.

Roy Thomson kuoli 1976. Hänen poikansa ja paronin tittelin perijä Kenneth (1923–2006) otti hoitoonsa Thomson Organization -perheyrityksen. Kenneth Thomson myi brittilehdet 1980-luvun alussa mediaimperiumiaan kasvattaneelle Rupert Murdochille ja vähitellen luopui lähes kaikista muistakin omistuksistaan ja omistautui harvinaisen taiteen keräilylle. Thomsonin perheen haltuun jäi vain 20 prosentin omistusosuus torontolaisesta The Globe and Mail -sanomalehdestä.[4]

LähteetMuokkaa

  1. a b Möller, Knud: ”Thomson, Roy Herbert (1894)”, teoksessa Huovinen, Pentti ja Siikala, Kalervo (toim.): Maailmanpolitiikan kasvot, s. 190. Helsinki: Weilin & Göös, 1963.
  2. a b c d McCreath, Ross: Thomson, Roy Herbert - Lord Thomson of Fleet (1894-1976), Canadian Communication Foundation, huhtikuu 1997. Viitattu 7.11.2014.
  3. Lord Thomson of Fleet, The Telegraph 13.6.2006. Viitattu 7.11.2014.
  4. Goodman, Geoffrey: Lord Thomson of Fleet, The heir to a vast media empire, he preferred collecting art and sold out to Rupert Murdoch, The Guardian 13.6.2006.
Tämä artikkeli tai sen osa on käännetty tai siihen on haettu tietoja muunkielisen Wikipedian artikkelista.
Alkuperäinen artikkeli: en:Roy Thomson, 1st Baron Thomson of Fleet