Avaa päävalikko

Min Morgon oli suomalainen ruotsinkielinen aamutelevisio-ohjelma, jota esitti Yle Fem.

Ajankohtaista keskustelua, lastenohjelmaa (BUU-morgon) ja uutisia (Yle Nyheter TV-nytt) sisältänyttä ohjelmaa esitettiin tammikuusta 2010 kesäkuuhun 2014. Arkiaamujen suorien lähetysten lisäksi ohjelmasta esitettiin arki-iltaisin suomeksi tekstitetty puolen tunnin tiivistelmä Aamusta iltaan (ruots. Från morgon till kväll). Syksyllä 2014 ruotsinkieliset aamu-uutiset siirrettiin takaisin osaksi Yle TV1:n Aamu-tv:tä ja Yle Femillä alkoi keskusteluohjelma Efter Nio.[1][2][3][4]

Ohjelman ensimmäisinä juontajina toimivat Sonja Kailassaari, Cilla Mattheiszen ja Mårten Svartström. Myöhemmin juontajina olivat myös muun muassa Matilda Gyllenberg, Eva Kela, Henrik von Pfaler ja Bettina Sågbom.[5][6][7][8]

Min Morgon oli tuotantoyhtiö Cityportalin ja Yle Femin yhteistuotanto. Ohjelman tekoa rahoittivat Yleisradion lisäksi Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden ja Säästöpankkisäätiöt (Sparbanksstiftelserna).[9][10][11]

LähteetMuokkaa

  1. Yle aloittaa ruotsinkielisen aamutelevision ts.fi. 20.11.2009. Viitattu 2.4.2011.
  2. Aamu alkaa ruotsiksi Iltalehti.fi. 11.1.2010. Viitattu 2.4.2011.
  3. Min Morgon muuttuu kolmeksi uudeksi iltaohjelmaksi Yle.fi. 10.12.2013. Viitattu 3.9.2014.
  4. Slotte, Malin: Min morgon blir Efter nio Hbl.fi. 28.5.2014. Viitattu 3.9.2014. (ruotsiksi)
  5. Min Morgonilla vielä alun aamukankeutta (Tallenne sivusta Internet Archivessa) Tutka. 21.1.2010. Viitattu 15.5.2013.
  6. Matilda Gyllenberg nytt ansikte i Min Morgon svenska.yle.fi. 29.11.2010. Viitattu 15.5.2013. (ruotsiksi)
  7. Min morgon: Inslag: Träningshjälp på Internet Yle Areena. 23.3.2011. Viitattu 2.4.2011. (ruotsiksi)
  8. Paloniemi, Tero: Bettinaa kolmesti päivässä. Iltalehti, 15.8.2011, s. 37.
  9. Ruotsinkielinen aamu-tv alkaa tammikuussa HS.fi. 20.11.2009. Viitattu 2.4.2011.
  10. MTV3:n Karhuvaara arvostelee FST5:n aamuohjelman rahoitusta Iltalehti.fi. 25.11.2009. Viitattu 2.4.2011.
  11. Rikkooko Yle omia sääntöjään? – Ruotsinkielinen aamu-tv ”kaupallinen” Uusi Suomi. 25.11.2009. Viitattu 2.4.2011.