Dožd

venäläinen tv-kanava

Dožd (ven. Дождь, suom. Sade) on venäjänkielinen televisiokanava Venäjällä ja internetissä. Kanavan päätoimipiste sijaitsee Moskovassa.[1]

Dožd
Tvrain.svg
Lähetykset alkoivat 27. huhtikuuta 2010
Maa  Venäjä
Kotisivu tvrain.ru (venäjäksi)
Venäjän presidentti Medvedev tv-kanava Doždin tiloissa (2011). Medvedevia seuranneen Putinin aikana valtiojohdon ote venäläismediasta on muuttunut totalitarisemmaksi.

Dožd-kanavan on arvioitu 2010-luvulla kuuluvan Venäjän kriittisimpien televisiokanavien joukkoon.[2]

Kanavan omistajan Aleksandr Vinokurovin mukaan Dožd joutui vaikeuksiin sen jälkeen, kun oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi paljasti kanavalla valtapuolue Yhtenäiseen Venäjään kuuluvien henkilöiden kesämökkiomistuksia. [3]

Vuonna 2014 merkittävä kaapeliyhtiö Trikolor ilmoitti poistavansa kanavan tarjonnastaan, jolloin Doždin näkyvyys putosi 17 miljoonasta kotitaloudesta kahteen miljoonaan[3].

Elokuussa 2021 uutisoitiin, että televisiokanava oli luokiteltu Venäjän oikeusministeriön "ulkomaisten agenttien" listalle. Ainakin osa viestimistä tulkitsee listauksen kunnianosoitukseksi, osoitukseksi totuuden puhujiin kuulumisesesta ja mittariksi median hyvyydestä.[4]

Venäjän valtakunnansyyttäjä vaati Venäjän Ukrainaan 2022 tekemän hyökkäyksen aikana Roskomnadzoria rajoittamaan pääsyä Doždiin sen uutisoinnin vuoksi.[5]

Maaliskuun 3. vuonna 2022 Dožd keskeytti toimintansa.[6]

DokumenttielokuvaMuokkaa

  • Vera Krichevskaya: Tangoa Putinin kanssa (F@ck This Job / Tango with Putin, Iso-Britannia 2021)

Katso myösMuokkaa

LähteetMuokkaa

  1. Dožd - Kontakty Dožd, tvrain.ru. Viitattu 24.8.2012. (venäjäksi)
  2. Sole Lahtinen: Medvedev jäähyväishaastattelussa: Vapaus kasvoi Venäjällä (Tilaajille) Helsingin Sanomat, hs.fi. 27.4.2012. Viitattu 22.8.2021. (suomeksi)
  3. a b Jussi Niemeläinen HS, Suvi Turtiainen HS: Riippumaton uutisointi uhkaa sammua Venäjän televisiosta Helsingin Sanomat. 5.2.2014. Viitattu 14.3.2022.
  4. Jyri Hänninen: Venäjä jatkaa riippumattoman median vastaisia toimia – tutkivan journalismin verkkolehti nimettiin “ulkomaiseksi agentiksi” (Tilaajille) 21.8.2021. Yleisradio, yle.fi. Viitattu 22.8.2021. (suomeksi)
  5. Essi Sutinen, Meduza syyttää Venäjän valtiota sensuurista, Helsingin Sanomat 4.3.2022, s. A 11 Verkkoversio
  6. Reuters: Russian TV channel says it is temporarily halting work Reuters. 3.3.2022. Viitattu 14.3.2022. (englanniksi)
  7. Legenda Venäjän ensimmäisestä henkilöstä ts.fi. 1.7.2016. Viitattu 3.4.2022.

Aiheesta muuallaMuokkaa