Avaa päävalikko

Rossija 1 (ven. Россия 1) on yksi Venäjän kolmesta päätelevisiokanavasta. Se on täysin Venäjän valtion omistama. Kanava on perustettu 13 toukokuuta. 1991[1] Omistusta hallinnoi Venäjän valtiollinen televisio- ja radioyritys (ven. фГУП Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, FGUP Vserossijskaja gosudarstvennaja televizionnaja i radioveštšatelnaja kompanija). Pääkonttori sijaitsee Moskovassa.[1] Omistajayrityksen yritysmuoto FGUP[2] tarkoittaa federatiivista valtion unitaarista yritystä, jonka on lain mukaan ajettava valtion etua.

Rossija 1
Russia-1.svg
Lähetykset alkoivat 1991[1]
Omistaja FGUP VGTRK
Maa Venäjän lippu Venäjä
Näkyvyysalue valtakunnallinen kanava, kattaa 98,5% Venäjän väestöstä. Lisäksi yli 50 miljoonaa katselijaa IVY-maissa ja Baltiassa.[1]
Pääkonttori Ul. Šabolovka 37, 125124 Moskova[1]
Kotisivu rutv.ru/index/index/channel/1

Pääkanava Rossija 1:n lisäksi VGTRK:n muita keskeisiä kanavia ovat uutiskanava Rossija 24, lastenkanava Karusel, kulttuurikanava Kultura (Rossija K), Russki roman, Rossija-RTR (Moja Planeta), sekä tiedekanava Nauka 2.0 ja pääkaupunkiin keskittyvä Moskva 24.

Muut kaksi Venäjän päätelevisiokanavaa ovat NTV ja Ykköskanava.

HistoriaMuokkaa

Televisiokanavan nimi oli aikaisemmin RTR (ven. РТР) ja sitten Rossija. Kanava noudattaa uutisoinnissa Venäjän poliittisen johdon Kremlin sanomaa.

LähteetMuokkaa

  1. a b c d e Atlas rossijskih telekanalov - Rossija MediaAtlas, mediaatlas.ru. Viitattu 29.7.2012. (venäjäksi)
  2. Ukaz o merah po povyšeniju effektivnosti dejatelnosti gosudarstvennih CMI ("Asetus toimista valtion mediayhtiöiden toiminnan tehostamiseksi") 9.12.2013. Venäjän presidentinhallinto, kremlin.ru. Viitattu 25.8.2014. (venäjäksi)

Aiheesta muuallaMuokkaa