Avaa päävalikko

Kymen Sanomat (Hamina)

Haminassa vuosina 1916–1991 ilmestynyt suomalainen sanomalehti
Lehden ensimmäisen numeron etusivu.

Kymen Sanomat oli Haminassa vuosina 1916–1991 ilmestynyt sanomalehti. Vuoteen 1954 saakka sen nimenä oli Maaseutu.[1]

Maaseutu perustettiin maalaisliiton Kymenlaakson ja Lounais-Karjalan paikallislehdeksi. Se syntyi kun puolueen kannattajat ostivat kotkalaisen Kyminlaakson julkaisuoikeudet ja viranomaisten lakkauttaman Haminan Sanomat -lehden kirjapainon. Maaseudun levikki ohitti kokoomuslaisen Haminan Lehden, joka kuitenkin piti hallussaan lehtien ilmestymiskaupunkia. Maaseudun yhtiö osti Haminan Lehden kesällä 1940, mutta jatkoi sen julkaisemista kaupunkilaislukijoille vuoteen 1957 saakka. Keskustalainen Kymen Sanomat kilpaili kotkalaisten Etelä-Suomen ja Eteenpäin-lehden kanssa,[1] jotka yhdistettiin vuonna 1988 Kotkan Sanomiksi. Haminalaislehti liitettiin vuonna 1991 Kotkan Sanomiin, jonka nimeksi vaihdettiin Kymen Sanomat.[2]

Lehti ilmestyi aluksi kolmesti, vuodesta 1953 lähtien kuudesti ja vuodesta 1981 seitsemän kertaa viikossa, mutta palasi vuonna 1986 kuusipäiväisyyteen. Sen levikki oli 1940-luvulla 6 000–8 000 kappaletta ja kohosi 1960-luvulla yli 11 000 kappaleeseen, mutta ei sen jälkeen juurikaan pystynyt kasvamaan. Päätoimittajina työskentelivät Vilkku Joukahainen (1916–1920), Toivo Helojärvi (1920–1926), Erland Haapaniemi (1927–1962), Paavo Hirvikallio (1962–1963), Viljo Laitinen (1963–1969), Seppo Sarlund (1970–1971), Esko Suikkanen (1972–1982) ja Juhani Harju (1982–).[1]

LähteetMuokkaa

  1. a b c Suomen lehdistön historia 6: Hakuteos Kotokulma – Savon Lehti, s. 44–45. Kuopio: Kustannuskiila, 1988. ISBN 951-657-240-5.
  2. Ala-Kiiskilä, Antero: Rakennemuutos tuli lehtitaloihin Kymen Sanomat. 1.11.2008. Viitattu 4.4.2016.

Aiheesta muuallaMuokkaa