Avaa päävalikko

al-Manar (Majakka) on libanonilainen televisioyhtiö.[1] Se on Lebanese Media Groupin tytäryhtiö, minkä osakkaina on mm. libanonilaisia kansanedustajia Bekaan laaksosta.

Yhdysvaltain valtiovarainministeriö ilmoitti jäädyttävänsä al-Manarin tilit 23. maaliskuuta 2006 yhdessä radioasema al-Nourin kanssa pitäen näitä Hizbollahin mediakäsinä. Kolmas Yhdysvaltain Hizbollahin kannattajana pitämä media on kommunistisen puolueen radio Sawt al-Shab.

Yhdysvaltain valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan niin al-Manar kuin al-Nour ovat tarjonneet mainosaikaa Hizbollahille, joka on tätä kautta tarjonnut yhteystietoja ja kerännyt rahaa harjoittamaansa sosiaalityöhön. Tämän lisäksi Yhdysvaltain valtiovarainministeriön mukaan Hizbollahin johtaja Hassan Nasrallah olisi julkaissut myös kutsun kaikille libanonilaisille Hizbollahin sotilaalliseen koulutukseen osallistumiseksi niin al-Manarilla kuin al-Nourilla.

2004 Ranskan juutalaisten järjestö CRIF vetosi Ranskan televisiota valvovaan CSA:han, ettei al-Manarin sallittaisi televisioida ohjelmiaan Ranskassa siksi, että ne ovat sen mielestä antisemitistisiä. Al-Manar lopetti lähetyksensä satelliitista painostuksen vuoksi.

16. heinäkuuta 2006 Israel pommitti al-Manarin toimituksen käyttämän talon maan tasalle Beirutissa sekä tuhosi Beirutin sähkölaitoksen öljyvarastoa siten, että 15 miljoonaa kilogrammaa öljyä vuoti pääasiassa Välimereen.

Syyrian kriisissä 2014 kanava asettui hizbollahin tavoin Syyrian hallituksen puolelle.[2]

LähteetMuokkaa

  1. Lebanon profile - Media BBC. Viitattu 14.11.2016.
  2. Syyrian hallitukselle tärkeä voitto pääkaupungin lähellä (...Syyrian hallitusta tukeva tv-kanava...) Yle. Viitattu 14.11.2016.

Aiheesta muuallaMuokkaa

  • Yhdysvaltain valtiovarainministeriö:[1] U.S. Designates Al-Manar as a Specially Designated Global Terrorist Entity Television Station is Arm of Hizballah Terrorist Network
  • Euroopan unionin komissio:[2] EU Rules and Principles on Hate Broadcasts: Frequently Asked Questions