Wikipedia:Medianäkyvyys/Wikipedia lähteenä

Tällä sivulla on lueteltu asioita joissa Wikipediaa on käytetty lähteenä. Älä lisää uusia asioita suoraan tälle sivulle vaan lisää ne vuosiartikkeleihin.

2020Muokkaa

2019Muokkaa

2018Muokkaa

  • Karttakeskus mainosti maaliskuussa 2018 lisättyyn todellisuuteen perustuvaa painettua tiekarttaa, josta on mahdollista ilmaisella mobiilisovelluksella karttaa skannaamalla saada esiin kartan kohteista lisätietoja, joita on julkaistu muun muassa Wikipediassa.
  • Kansanedustaja Huhtasaari on kopioinut mielipidekirjoituksensa ensimmäisen kappaleen suoraan Wikipediasta (lähdettä mainitsematta).
  • SKS:n julkaiseman Saamelaisten mytologia -kirjan luvusta plagiointiepäilyjä. "Aihe oli minulle kutakuinkin tuntematon, joten otin Wikipedia-tekstin raakapohjatekstiksi, jota rupesin täydentämään, pilkkomaan, muokkaamaan ja tekemään siitä omaa tekstiä. Nyt sitten näyttää, että se on ilmeisesti jäänyt jollain tavalla puolitiehen ja tekstiin on jäänyt näitä ilmaisuja.", kertoo kirjoittaja.
  • Anja Snellmanin romaanin Kaikkien toiveiden kylä (WSOY, 2018) kuvaus Chanián arkeologisesta museosta (sivu 72, n. rivit 3–8) on kopioitu lähes sanasta sanaan Wikipedian artikkelista Chanián arkeologinen museo (lähdettä mainitsematta).

2017Muokkaa

Syyskuu
  • Navarrete, Lucas: OFFICIAL ANNOUNCEMENT: Angel Nieto Managing Madrid. 14.9.2017. ”Per Wikipedia.com. Angel Nieto was one of the most accomplished motorcycle racers in the history of the sport, winning 13 World Championships and 90 Grand Prix victories in a racing career that spanned twenty-three years from 1964 to 1986. His total of 90 Grand Prix victories ranks him third only to the 122 by Giacomo Agostini, and the 115 for Valentino Rossi.” Viitattu 15.9.2017. (englanniksi)
Kesäkuu
Helmikuu
  • Lyytinen, Jaakko: Nyt pelaamaan kakkarabingoa. Helsingin Sanomat, 12.2.2017. Artikkelin verkkoversio. ”Wikipedia määrittelee iteroinnin näin: 'Yleinen nimitys menetelmille, joissa samoja työvaiheita toistetaan niin kauan, kunnes halutaan toistot lopettaa.'”

2016Muokkaa

  • Teoksessa Hannula, Milla: Kiistamaa: Venäjän Karjalankannas. Helsinki: Kiuas Kustannus, 2016. ISBN 978-952-7197-03-5. mainitaan lähdeluettelossa sivulla 169 "wikipedia.fi ja wikipedia.ru".

2015Muokkaa

2014Muokkaa

  • Helsingin Sanomien julkaisemassa soidensuojelua käsittelevässä artikkelissa 14.7.2014 (Saavalainen, Heli: Eteläisen suoluonnon rippeet halutaan suojelun piiriin. Helsingin Sanomat, 14.7.2014. Artikkelin verkkoversio (rajoitettu lukuoikeus) Viitattu 14.7.2014. ) suoyhdistymiä ja suotyyppejä esittelevien kuvituskuvien lähteeksi oli merkitty Wikipedia.

2013Muokkaa

  • Teoksessa Iltanen, Jussi: Suomen kuntavaakunat. Helsinki: Karttakeskus, 2013. ISBN 978-952-266-092-3. lukee sivun 203 lähdeluettelossa yhtenä lähteenä "Wikipedia, vapaatietosanakirja. fi.wikipedia.org".
  • Varsinais-Suomen kylät ry:n julkaisemassa esitteessä "Tul kyllään Somerol" oleviin Someron kylien esittelyyn sisältyi useissa kohdin Wikipedian Someron kyliä käsittelevien artikkelien sisällön kanssa identttisiä lauseita.
  • Lallin itkukiven opastaulussa Harjavallan Hiirijärvellä viitataan opastaulun tietojen lähteenä Wikipediaan.
  • 13.1.2013 Ilta-Sanomien verkkoversion jutussa 37 vuotta sitten suomalainen oli maailman nopein − nyt "madellaan" luonnonkaasulla on otettu Viking Linen Grace-aluksen nopeus Wikipedia-artikkelista
  • huhtikuu 2013: Arvossa, eli SAK Nuorten lehdessä on juttu paikallisradioista "Elävät legendat" -sivulla (s. 31), jossa toisena lähteenä on käytetty Wikipediaa. (mitä todennaköisemmin tätä artikkelia)
  • Julkaisussa Valkeakosken kanavanseudun ekologinen tarkastelu. Valkeakoski: Valkeakosken kaupunki, 2013. Julkaisun verkkoversio. esiintyy lause: "Kaupunkisuunnittelussa ekologisella käytävällä voidaan tarkoittaa esimerkiksi viheraluetta, jota pitkin eri eliöt voivat siirtyä kaupunginosasta toiseen.". Yhdeksi lähteeksi julkaisun lopussa on ilmoitettu suomenkielinen Wikipedia. Aiemmin sama lause lähes identtisenä on esiintynyt Suomenkielisen Wikipedian artikkelissa Ekologinen käytävä, johon se oli lisätty 24. maaliskuuta 2008 muodossa: "(...) kaupunkisuunnitelussa. Ekologisella käytävällä voidaan tarkoittaa esimerkiksi jotakin viheraluetta, jota pitkin eliöt voivat siirtyä kaupunginosasta toiseen."

2012Muokkaa

2011Muokkaa

  • 19.11.2011 Perussuomalaisten kansanedustaja Kimmo Kivelä siteerasi eduskunnan täysistunnossa lähdettä mainitsematta sanantarkasti Wikipedian artikkelia Ottawan sopimus ja luetteli siinä mainitut viisi "Ottawan sopimuksen vastustajien esittämää väitettä" omina perusteluinaan sopimuksen vastustamiselle. Helsingin Sanomat uutisoi aiheesta.[3][4]
  • 21.10.2011 Suomen Kuvalehti (42/2011) uutisoi Massimo Polidoron kirjoituksesta, jonka mukaan siveysvyön käyttö keskiajalla on täydellinen myytti. SK:n uutisessa lainataan Wikipedian siveysvyö-artikkelia esimerkkinä vallitsevasta uskosta siveysvyön keskiaikaiseen käyttöön.
  • 27.7.2011: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Sarvipöllö uutisessaan "Sarvipöllö törmäsi kirkon ikkunaan".
  • 26.5.2011 Helsingin Sanomat kertoessaan Dagens Nyheterin tiedosta Ingmar Bergmanin syntyperästä kirjoittaa, että "kolmen naisen teeman" on nähty toistuvan hänen töissään, kertoo esimerkiksi Wikipedia.
  • 23.5.2011: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Norssi uutisessaan "Norssiemäntä haastaa uusien ruokien kehittelyyn".
  • Ilta-Sanomissa 15.2. Juho Tolppolan syytteitä koskevassa jutussa (s. 14) mainitaan wikipedia yhtenä kolmesta lähteestä.
  • 11.1.2011 Radio Novassa Samuli Aaltosen moniväriset kalat -ohjelmassa juontaja luki Ironia-artikkelista kaksi ensimmäistä kappaletta.

2010Muokkaa

  • 19.12.2010: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Translitterointi artikkelissaan "Kournikovan nimestä putoaa suomessa kirjain".
  • 6.12.2010 Radio NRJ:n etusivulla on otsikko Hyvää itsenäisyyspäivää, jossa "lue lisää" -linkki ohjautuu Wikipedian Suomen itsenäisyyspäivä -artikkeliin.
  • 23.11.2010 Forssan Lehden artikkeli "Kerran pitkäjärveläinen, aina pitkäjärveläinen" sisälsi kohdassa "Fakta" useita suoria tai vain vähän muutettuja lainauksia suomenkielisen Wikipedian artikkelista Pitkäjärvi (Somero) lähdettä kuitenkaan mainitsematta.
  • 21.11.2010: Kainuun Sanomat mainitsi lähteenä Wikipedian artikkelit Yttrium, Dysprosium, Uraani ja Torium uutisessaan "Otamäen hankeen ratkaisevat niobium, yttrium ja dysprosium".
  • 3.10.2010: Kainuun Sanomat mainitsi lähteenä Wikipedian artikkelin Guinessin ennätysten kirja uutisessaan "Kajaani keppihevosilla maailmankartalle".
  • 8.9.2010: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian artikkelin Hiilijalanjälki uutisessaan "Nyt lasketaan hiilijalanjälki".
  • 17.8.2010: Kainuun Sanomat maintisi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Pääntauti uutisessaan "Ponikuninkuusravit peruttu pääntautitapauksen takia".
  • 20.7.2010: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin kyy uutisessaan "Kyitä liikkeellä Kainuunssa tavallista enemmän".
  • 4.7.2010: STT mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Lestadiolaisuus uutisessaan "Vanhoillislestadiolaiset kokoontuvat suviseuroilleen".
  • 30.6.2010: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Pietari Brahe uutisessaan "Pietarin päivästä uusi juhlaperinne".
  • 18.6.2010: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Prinsessa uutisessaan "Prinsessana olon aakkoset".
  • 4.6.2010: Jyrki Lehtola lainasi Iltalehdessä määritelmää sosiaalisesta mediasta (s. 27).
  • 22.1.2010: Tekniikka&Talous mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelissaan "Paperitehdas valmistautuu salaisiin palvelimiin".
  • 20.1.2010: Helsingin Sanomat lainasi Wikipedian määritelmää hattivatille "Politiikan kulmapöytä" -palstallaan sivulla A5.
  • 10.1.2010: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkkelin Yrjö von Grönhagen uutisessaan "Suomalaistutkija keräsi 1930-luvulla Kalevalan perinnettä Himmlerille".
  • 8.1.2010: STT mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelit Hijab, Niqab ja Burka uutisessaan "Islamin symbolien kielto yhän marginaali-ilmiö Euroopassa".

2009Muokkaa

  • 7.11.2009: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian artikkelin Flash mob tietolähteenä uutisessaan "Nuoriso jähmettyi kadulle, jotta saisi äänensä kuuluviin".
  • 20.10.2009: STT mainitsi Wikipedian tietolähteenä uutisessaan "Joroisten ex-ylilääkäri joutuu vastaamaan 10 syytteeseen".
  • 16.10.2009: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Maakotka uutisessaan "Maakotka söi kupunsa täyteen supiloukussa."
  • 25.9.2009: Iltalehti mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Marionetti uutisessaan "Nyt epäilevät jo omatkin".
  • 28.7.2009: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Hirvikärpänen uutisessaan "Hirvikärpäsiä taas normaalia runsaammin".
  • 4.6.2009: Ilta-Sanomien artikkelissa "Onko tässä maailman mahtavin pallotaituri?" ([3]) lainattiin lähes suoraan Wikipedian artikkelia Falcão.
  • 2.6.2009: Kimmo Jylhämö mainitsee Wikipedian artikkelin Uusliberalismi tietolähteenä Voima-lehden 5/2009 pääkirjoituksessa "Tarkista lasku".
  • 27.5.2009 Arvopaperi-lehden kolumnisti Vesa Puttonen lainasi määritelmää YK:n tehtävästä.
  • 24.5.2009: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian artikkelin Manga tietolähteenä artikkelissaan "Piirtäjän taukopaikka todellisuudesta."
  • 22.5.2009 Peter Nyman Vihreän Langan ruotsinkielisessä kolumnissa lainasi määritelmää vihreästä (grön).
  • 16.5.2009 Ylen Radio Suomen Yöradiossa toimittaja (Markus Turunen?) tukeutui mm. Wikipediaan kirjallisuusaiheisessa keskusteluohjelmassa.
  • 11.5.2009: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian artikkelin Äitienpäivä tietolähteenä artikkelissaan "Hyvällä ruualla äidille hyvä mieli."
  • 27.4.2009: Kimmo Jylhämö mainitsee Wikipedian tietolähteenä Voima-lehden 4/2009 pääkirjoituksessa "Populismi toimii".
  • 26.4.2009: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Kajaanin paperitehdas uutisessa "Ruumiinvalvojaiset".
  • 12.3.2009: Kauppalehti mainitsi Wikipedian tietolähteenä koskien Chaim "Poju" Zabludowiczia omaisuutta uutisessa "Ruotsalaiset komeilevat taas rikkaimpien listalla".
  • 2.3.2009: Uutispäivä Demari mainitsi Wikipedian tietolähteenä artikkelissaan "Työeläke nousi yleislakon raunioista."
  • 28.2.2009: Keski-Uusimaa mainitsi Wikipedian lähteenä artikkelissaan "Krtek se vaan jaksaa seikkailla."
  • 25.2.2009: Ilkka mainitsi Wikipedian lähteenä selvitellessään termien maahanmuuttajat, pakolainen ja turvapaikanhakija merkitystä.
  • 22.2.2009: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian tietolähteenä artikkelissaan "Se soi, ja se soi, ja se soi."
  • 14.2.2009: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian artikkelin Vanhojen tanssit tietolähteenä uutisessaan "Tanssien tunnelmasta toiseen."
  • 13.2.2009: Iltalehti mainitsi Wikipedian artikkelin Lex Nokia artikkelissaan "Näinkö, ministeri Lindèn?"
  • 30.1.2009: STT mainitsi Wikipedian tietolähteenä uutisessaan "Jyväskylästä kadonneen kohtalo liittyi ehkä saatananpalvontaan."
  • 14.1.2009: STT mainitsi Wikipedian artikkelin Seitan tietolähteenä uutisessaan "Pelkkää proteiinia".
  • Kirjassa Saari, Heikki: Hämeen Härkätie. Helsinki: Multikustannus, 2009. ISBN 978-952-468-221-3. selostetaan Rauli Badding Somerjoen elämänvaiheita osin suorina lainauksina Wikipedian Rauli Somerjokea käsittelevän artikkelin versiosta kirjan todennäköisenä kirjoittamisajankohtana lähdettä kuitenkaan mainitsematta.

2008Muokkaa

  • 28.12.2008: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian artikkelin Blogi tietolähteenä artikkelissaan "Vaatteisiin haksahtanut".
  • 15.12.2008: Kainuun Sanomat mainitsi Wikipedian tietolähteenä artikkelissaan "Uutta toivoa Parkinsonin tautia sairastaville".
  • 26.10.2008: STT mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Krautrock uutisessaan "Saksalaisesta krautrockista tullut salonkikelpoista".
  • 24.10.2008: Iltalehti mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Maija Karhi artikkelissaan "Tauno Palo vei Maijan makuuhuoneeseen".
  • Heinäkuu 2008: Alibi numerossa 7/2008 mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Helvetin enkelit artikkelissaan "Jos kirjoittatte, niin... "
  • 29.6.2008: Kainuun Sanomat mainitsi tietolähteenä Wikipedian artikkelin Lörtsy artikkelissaan "Lörtsyn lyhyt oppimäärä".
  • 20.5.2008 STT mainitsi Wikipedian artikkelin Viivi ja Wagner tietolähteenä uutisessaan "Viivi ja Wagner -lehti kokosi suomalaisen sarjakuvan kärkikaartin".
  • 18.5.2008 Microsoftin julkaisemassa WorldWide Telescope -ohjelmassa on mahdollista etsiä tietoa Wikipediasta eri taivaankappaleista
  • Keväällä ilmestynyt Kaupungin Aika -lehti (3/2008) siteeraa Lauri Törhös -haastattelussaan Wikipedian luonnehdintaa tämän elokuvista (s. 13).
  • 2.4.2008 Wikipedian artikkeli Ovi mainittu tietolähteenä Kumppani-lehden artikkelissa "Seesam aukene".
  • 18.2.2008: Suomen Golflehti mainitsi Wikipedian artikkelin Verkottuminen lähteenä artikkelissa "Verkossa sen salaisuus".
  • 28.1.2008. Wikipedia mainittiin tietolähteenä YLEn Aamutv:n Suomen vuoden 1918 sisällissodan veteraania Aarne Arvosta koskeneessa reportaasissa.

2007Muokkaa

  • 9.10.2007 MTV3.fi -verkkouutiset käytti Wikipedian artikkelia Che Guevarasta lähteenään kertoessaan tämän kuoleman 40-vuotispäivästä [4]. MTV3.fi ei kuitenkaan maininnut lähdettä.
  • 17.7.2007 STT käytti Wikipediaa lähteenä kertoessaan Japanin maanjäristyksissä vaurioituneesta maailman suurimmasta, Kashiwazaki-Kariwan ydinvoimalasta.
  • 12.7.2007 MTV3 ilmoitti Britannian rekisterihallinnon hylänneen F1-lyhenteen rekisteröinnin tavaramerkiksi muun muassa Wikipedian F1-lyhenteen määritelmän perusteella. [5]
  • 30.6.2007 Keski-Uusimaa-lehti käytti Wikipediaa näytelmäohjaaja Kai Lehtisen henkilötietojen lähteenä Nurmijärven Aleksis Kivi-juhlia käsitelleessä jutussa (Nummisuutarit näytelmä).
  • Helsingin Energian asiakaslehti Helenin numero 2/2007 käytti Wikipediaa yhtenä lähteenä jääkaapin historiasta kertovassa jutussa.
  • 7.5.2007 Iltalehti kirjoitti Gumball 3000 -rallissa sattuneista onnettomuuksista lainaten tietonsa vahvasti Wikipedian artikkelista.
  • 2.5.2007 Ilta-Sanomat käytti Wikipediaa lähteenä kertoessaan taustatietoja Mont Blanc -vuoresta [7]
  • 13.4.2007 City-lehden numero 8/2007 kopioi tietoja Wikipedian artikkelista tarkka-ampuja miltei sanasta sanaan mainitsematta lähdettä Shooter-elokuvasta kertovassa jutussa.[8]
  • 26.2.2007 Helsingin Energian asiakaslehti Helen käytti tietokoneen historiaa käsitelleessä "Wanhaan aikaan" -artikkelissa Wikipediaa yhtenä lähteenä.
  • 17.2.2007 Helsingin Sanomat käytti Wikipediaa lähteenä Auto-sivun Saab 96 käsitelleessä artikkelissa.
  • 8.2.2007 Ruotuväki-lehti käytti Wikipediaa lähteenä tarkka-ampuja Simo Häyhästä kertovassa artikkelissa "Simo Häyhä oli Kollaan Valkoinen kuolema".[9]
  • 31.1.2007 Helsingin Sanomat käytti Wikipediaa lähteenä verkkosivuillaan Kirkan tuotannolle.[10] Ilta-Sanomat lainasi pitkän pätkän Wikipedian artikkelia Kirkasta lähes sanasta sanaan verkkolehdessään kertomatta lähdettä.[11]
  • 16.1.2007 Iltalehti käytti mönkijäonnettomuutta käsittelevässä uutisessaan osittain Wikipediaa lähteenä kertoessaan taustatietoa mönkijästä.
  • 2007 julkaistun Suomen Palloliiton juhlakirjan Rakas jalkapallo : sata vuotta suomalaista jalkapalloa lähdeluettelossa mainitaan Wikipedia.

2006Muokkaa

  • 25.12.2006 James Brownin kuolinuutiset käyttivät selvästi Wikipediaa lähteenä, ainakin Iltalehti mainitsi Wikipedian lähteenä eksplisiittisesti (artikkeli)
  • 3.12.2006 Sanomalehti Kaleva (s. 42) mainitsee tietolähteenään Wikipedian artikkelin The Economist.
  • 24.11.2006 ITviikko käytti Wikipedian käyttämää suomennosta: Evil twin (wikipedian suomentamana paha kaksonen) [12]
  • 20.10.2006 SubTV käytti Bigbrotherin liittyvässä uutisessa lähteenä Wikipediaa, [13].
  • 4.8.2006 City-lehdessä Wikipedia kerrotaan lähteeksi Texas hold 'em-pikakurssille. [14] (Vaatii kirjautumisen)
  • 25.7.2006 Hämeen Sanomien artikkelissa "Jaakko heittää kylmän kiven veteen" käytetään lähteenä Wikipedian artikkelia 25. heinäkuuta, josta on poimittu ko. päivän tapahtumia.
  • 6.7.2006 Lime24.fi uutisoi Robbie Williamsista, joka tuki Kristianiaa. Kristianian kohdalta lähteenä käytetty Wikipediaa [15]
  • 21.6.2006 Verkkoklinikka.fi -sivuston artikkelissa juhannustaioista yhtenä lähteenä mainittu Wikipedian artikkeli Juhannustaika.
  • NYT 25-26/2006 kertoo pefletti-sanan etymologiasta lähteenään englanninkielisen Wikipedian artikkeli pefletti.
  • 12.06.2006 Iltalehti: Fruittari tulee sanasta "fruit cake", lähteenä käytetty internet-tietosanakirja Wikipediaa.
  • 31.5.2006 Iltalehti: "Vanhuksia kuolee ylilääkitykseen" -artikkelissa tietolaatikko serotoniinisyndroomasta, lähteeksi mainittu Wikipedia.
  • NYT 21/2006 artikkelissa "Kamalan pelottava f-sana" lainaa Wikipedian feminismi-artikkelia.
  • 3/2006 Tähdet ja avaruus -lehden artikkelissa virvatulista alaotsikko alkaa: "Sinisiä, mystisen hiljaisia liekkejä jotka leijuvat ilmassa hautuumaalla tai Lapissa, sellaisen käsityksen saa, kun lukee Wikipedian selitystä virvatulista".
  • 13.1.2006 Helsingin Sanomat käyttää Wikipediaa yhtenä lähteenä artikkelissa tykkylumesta.

2005Muokkaa

  • Insinöörilehden numerossa 11/2005 Tero Pitkämäen urheilusaavutusten luettelon lähde on Wikipedia.
  • 13.10.2005 Automaatioväylä -lehden numeron 5/2005 pääkirjoituksessa lainataan Prosessi -artikkelista termin määritelmä.
  • 24.9.2005 Iltalehdessä viitataan Harry Potter -uutisessa Wikipediaan tiedon lähteenä.
  1. Suomalainen rockmuusikko kuoli epäselvissä olosuhteissa. Ilta-Sanomat 15.2.2012. Viitattu 15.2.2012.
  2. Petteri Mäkinen: Sorvan kylä odottaa hartaana paimentaan – Katso kuvat Usko Eevertti Luttisen kotitanhuvilta. Tamperelainen, 1.2.2012. artikkelin verkkoversio Viitattu 9.2.2012.
  3. Kansanedustaja vastusti miinakieltoa Wikipedian tekstillä sanatarkasti Helsingin Sanomat 19.11.2011. Viitattu 19.11.2011
  4. Eduskunnan täysistunnon pöytäkirja 17.11.2011. Eduskunta. Viitattu 19.11.2011.