Avaa päävalikko

Muutokset

 
Pitkäaikaisen neuroleptilääkkeen lopettaminen voi myös helposti epäonnistua vanhojen tai ''uusien'' psykoottisten oireiden ilmaantumisen myötä.<ref>{{Verkkoviite | Tekijä =Zipursky RB | Nimeke =Psychotic Recurrence After Antipsychotic Discontinuation | Julkaisu =Am J Psychiatry | Vuosikerta =157 | Vuosi =2002 | Sivut =1441-1442 | Osoite = http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/159/8/1441-a|Kieli={{en}}}}</ref> Syynä uusiin oireisiin voi olla dopamienergisen järjestelmän herkistyminen lääkkeen käytön johdosta kun aivojen dopamiinireseptorien määrä ja sensitiivisyys lääkityksen käytön takia kasvaa.<ref>{{Lehtiviite | Tekijä =Samaha A-N, Seeman P, Stewart J, Rajabi H, Kapur S | Nimeke ="Breakthrough" Dopamine Supersensitivity during Ongoing Antipsychotic Treatment Leads to Treatment Failure over Time | Julkaisu =The Journal of Neuroscience | Vuosikerta =27 | Numero =11 | Vuosi =2007 | Sivut =2979-2986 | Selite = doi10.1523/JNEUROSCI.5416-06.2007|Kieli={{en}}}}</ref>
 
Neuroleptit saa aikaan pitkäaikaisessa käytössä aivovaurion. Lääketeollisuus kertoo, että lääkkeiden käyttö täytyy lopettaa pitkällä aikavälillä joka on 2-3 viikkoa. Näin lyhyt aika vuosia kestäneen lääkkeiden käytön jälkeen johtaa helposti psykoosiin. Viroituslinikoilla on hyvä sääntö, jolloin jokaista käyttövuotta kohti lasketaan 1-3 kuukautta joten esim. viiden käyttövuoden jälkeen tarvitaa noin vuosi aikaa lääkkeiden käytön lopettamiseen. Lääkkeiden käyttöä vähennetään 25mg kerralla jolla annoksella jatketaan useiden viikkojen ajan ja mikäli tilanne jatkuu riittävän hyvänä vähentämista jatketaan samalla tavalla. Lääkkeiden käyttö herkistää dopamiinireseptorien toiminnan siten, että psykoosi uusiutuu helposti mikäli niiden lopettaminen tapahtuu liian nopeasti. Tällaista aivojen toiminnan muutosta voidaan sanoa aivovaurioksi.
 
== Väärinkäyttö ==
1

muokkaus