Avaa päävalikko

Muutokset

429 merkkiä lisätty, 2 vuotta sitten
===2000-luku: verkkointegraatiota ja yhteistyökuvioita===
 
2000-luvulla [[internet]]in tarjoamat mahdollisuudet lähes reaaliaikaiseen tiedonvälitykseen ovat koetelleet niin sanoma- kuin aikakauslehtikustantamoiden taloutta ja innovaatiokykyä yhä kovemmaksi käyvässä selviytymistaistelussa. Yhdysvalloissa aikakauslehtien irtonumeromyynti putosi 45 prosenttia vuodesta 2007 vuoteen 2012<ref>Davis, Baird: [https://www.highbeam.com/doc/1G1-344213426.html "The Transforming Consumer Magazine Business Has Not Been Good to the Newsstand: Retail Rapidly Declines as Publishers Concentrate Their Focus Elsewhere."] ''Audience Development'' 22.6.2013. Haettu 22.10.2016 palvelusta HighBeam Research (vaatii tilauksen).</ref>. Uusia aikakauslehtinimikkeitä tuodaan yhä markkinoille, mutta lähes poikkeuksetta painettuihin lehtiin liittyy myös näyttävä ja jatkuvasti ylläpidettävä verkkosivusto tai muita sähköisiä palveluja.<ref name =maghistor/>
 
Viime vuosikymmeninä yhä useammista aikakauslehdistä on tullut kansainvälisiä brändejä, joita julkaistaan usealla eri kielellä eri maiden tarpeisiin sovellettuina. Eri maiden aikakauslehtikustantajat tekevät monenlaista yhteistyötä lisenssisopimuksin tai perustamalla yhteisyrityksiä. Kun kehittyneissä länsimaissa aikakauslehtien suosio laskee, tällä tavoin hyväksi havaittuja lehtikonsepteja voidaan helposti soveltaa nouseville markkinoille, kuten vaurastuviin Aasian tai itä-Euroopan maihin. Esimerkiksi saksalaisen [[Bertelsmann]]in enemmistöomistuksessa oleva Gruner+Jahr -kustantamo julkaisi vuonna 2004 [[Puola]]ssa seitsemää oman lehtensä lisäksi yhdysvaltalaisen [[Condé Nast Publications|Condé Nast]] -yhtiön ''[[Glamour]]''-muotilehteä. [[Venäjä]]llä saksalainen [[Axel Springer (yritys)|Axel Springer]] julkaisi tuolloin ''[[The Washington Post]]in'' omistamaa ''[[Newsweek]]iä'' ja talouslehti ''[[Forbes]]ia''. Springer julkaisi lisäksi muun muassa ''Playboyta'' [[Tšekki|Tšekissä]], kun taas Saksan markkinoilla myytävää ''Playboyta'' julkaisi vuonna 2004 müncheniläinen Burda Media. Hearstin omistama ''[[Cosmopolitan (lehti)|Cosmopolitan]]'' ilmestyy yli 50 maassa lisenssisopimusten avulla. Suomalainen Sanoma oli vuosina 2005–2015 mukana yrityksessä, joka julkaisee ''Cosmopolitan''- ja ''[[Esquire]]''-lehtiä Venäjällä.<ref>O'Brien, Kevin J.: [https://www.highbeam.com/doc/1P1-96316651.html "Magazines take a world view."] ''International Herald Tribune'' 12.7.2004. Haettu 21.10.2016 palvelusta HighBeam Research (vaatii tilauksen).</ref><ref>[https://www.sanoma.com/fi/uutiset/sanomawsoy-ostaa-venajan-johtavan-aikakauslehtikustantajan-independent-median SanomaWSOY ostaa Venäjän johtavan aikakauslehtikustantajan, Independent Median], Sanoma Oyj 9.1.2005. Viitattu 22.10.2016.</ref><ref>[http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000001899944.html Sanoma myy loput Venäjän-toimintonsa], ''Taloussanomat'' 30.12.2015. Viitattu 22.10.2016.</ref>
99 563

muokkausta