Ero sivun ”Keskustelu:Luettelo Suomen taajamista 2011” versioiden välillä

→‎Primäärilähdeluonne: Tämä vahvistaa yllä pohtimani aineiston primäärilähdeluonteen.
(tilastokeskukselta oli tullut sähköpostia)
(→‎Primäärilähdeluonne: Tämä vahvistaa yllä pohtimani aineiston primäärilähdeluonteen.)
 
Tänään oli tullut tilastokeskukselta vastaus mun niille lähettämään sähköpostiin: "''Kiitos viestistäsi. Löytämäsi tapaukset ovat virheitä ja johtuvat siitä, että joillain rakennuksilla on virheelliset sijaintitiedot. Tiedot tulevat Tilastokeskukseen Väestörekisterikeskuksen ylläpitämästä väestötietojärjestelmästä. Sinne tiedot saadaan kunnilta. Väestötietojärjestelmässä on tapahtunut juuri viime vuoden lopulla iso koordinaattijärjestelmäuudistus, jonka myötä tietojen käsittelyssä on myös Tilastokeskuksessa tapahtumassa muutoksia. Tilastokeskus ei korjaa näiden rekisteripitäjien aineistoja, mutta pääsemme virheisiin yleensä aika yksinkertaisin keinoin kiinni. Virheellisten sijaintitietojen järjestelmällinen poissulkeminen julkaistavia pienaluetilastotietoja muodostettaessa on tavoitteemme. Ilmitullut virhe otetaan huomioon jo tämän vuoden tilastotuotannossa.''" Virhe on siis myönnetty ja se tullaan korjaamaan, mutta varmaankin vasta marraskuussa julkaistavaan päivitykseen. Miten meidän nyt tulisi toimia? Poistaa Aura ja Hollola Pukkilan ja Säkylän kirkonkylien kohdalta? Vastauksessani Tilastokeskukselle mainitsin myös tuosta Tervola2:sta sekä kysyin tästä tekijänoikeustilanteesta. [[Käyttäjä:-DragonMaster-|-DragonMaster-]] ([[Keskustelu käyttäjästä:-DragonMaster-|keskustelu]]) 25. maaliskuuta 2013 kello 18.03 (EET)
 
:Tämä vahvistaa yllä pohtimani aineiston primäärilähdeluonteen ja tekee vertailuni muihin vastaaviin tapauksiin nähden relevanteiksi. Olen itsekin joskus ollut tekemisissä RHR-aineistojen kanssa, ja siellä (sekä muissakin vasstaavissa koordinaatteihin perustuvissa primääriaineistoissa) tyypillisesti saattaa olla yksittäisiä rakennuksia esimerkiksi keskellä järveä tai vastaavasti väärällä puolella Suomea riippuen siitä missä kohtaa koordinaattien syöttöä on tapahtunut esim. lyöntivirhe joskus menneinä vuosikymmeninä. Sitä miten primäärilähdeluonne täällä tulisi otttaa huomioon, voidaan pohtia, mutta varmaankin voitaneen laskea normaaliin lähdekritiikkiin jättää siteeraamatta täysin selkeästi ja yksiselitteisesti väärä tieto. Eräs tapa suodattaa virheitä voisi olla poistaa kunnista, joihin taajama ulottuu, sellaiset kunnat, joissa on taajaman asukkaita vain jokunen. Joissain tapauksissa tieto hyvinkin voi olla oikea, joissain väärä (näitä juuri ihmettelin, esim. ulottuuko [[Klaukkala]]n taajama [[Vihti]]in?), mutta koska näiden ratkaiseminen kussakin tapauksessa menee arvuutteluksi, niin siihen ei kannata ruveta ruveta, vaan paras lienee poistaa vain täysin selkeästi väärät ja jättää loput. Sitä tulisiko poistaa nuo missä on vain jokunen naapurikunnan asukas, voi miettiä. Sehän ehkä rinnastuu noihin muokkauksiin joita olen tehnyt etunimiartikkeleihin, joiden mukasan aina löytyy 1 tai 2 Risto, Tauno tai Vilhelmi jne. -nimistä naista lähes joka miehennimelle mitä vain voi keksiä. Eli kun on kyseessä primäärilähde, niin suuret luvut ovat luotettavia riittävällä tarkkuudella, mutta pienissä luvuissa on väistämättä virheitä, eikä niitä ehkä siksi tulisi siteerata. Muttass jos ei halua asettaa rajaa, niin voi myös antaa olla.--[[Käyttäjä:Urjanhai|Urjanhai]] ([[Keskustelu käyttäjästä:Urjanhai|keskustelu]]) 25. maaliskuuta 2013 kello 18.35 (EET)
118 549

muokkausta